از کنج یا گوشه های اتاق نشیمن یا اتاق خواب و دیگر بخش های خانه چندان استفاده مطلوبی نمی شود و در واقع این فضاها هدر می شوند. ایده های زیادی برای استفاده از محل تلاقی دیوارها وجود دارد که ما در مقاله “طاقچه های دیروز و شلف های امروز” یکی از این ایده ها را بررسی خواهیم کرد.از کنج یا گوشه های اتاق نشیمن یا اتاق خواب و دیگر بخش های خانه چندان استفاده مطلوبی نمی شود و در واقع این فضاها هدر می شوند. ایده های زیادی برای استفاده از محل تلاقی دیوارها وجود دارد که ما در مقاله “طاقچه های دیروز و شلف های امروز” یکی از این ایده ها را بررسی خواهیم کرد.
شلف های دکوری در واقع همان طاقچه های دیواری سنگی و گچی هستند که در دکوراسیون خانه پدربزرگ و مادربزرگ خود می دیدیم. ولی به مرور آن طاقچه های سنگی از دکوراسیون خانه حذف شدند و معمارها دیگر رغبتی به ساخت طاقچه نشان نمی دادند. از همین رو بود که نجارها تصمیم گرفتند تا آن طاقچه های سنتی و کلاسیک را با چوب شبیه سازی کنند و نام آن را به باکس یا شلف چوبی تغییر دهند.
همه ما دوست داریم که وسایل دوست داشتنی و چیزهایی که به آنها تعلق خاطر داریم را جلوی چشمان بگذاریم تا هر روز نگاهشان کنیم. گاهی لازم است یادمان بماند که چقدر دوست داشتن و لذت و شیرینی در این دنیا هست که رو به رویمان ایستاده و شاید آنها را به خاطر نمی آوریم. در این مطلب همراه ما باشید تا نگاهی به طاقچه بیندازیم و از دید دیگری به آن بنگریم؛ طاقچه ای که از گذشته تاکنون در شمایل مختلفی، خود را نشان داده و پناهی است برای یادگاری ها و وسایل دوست داشتنی مان تا آنها را پیش چشمانمان حفظ کنیم و جان بگیریم. در کنار این، میخواهیم گوش بسپاریم به کلام خوشبوی خاطرات طاقچه و شاید هم حروف شیرین شلف.
طاقچه یا همان شلف دیواری که از مولفه های معماری در ایران بوده، به شکل فرورفتگی و یا برآمدگی بر روی دیوار شکل گرفته و غالبا از جنس چوب، سنگ و گچ است. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که معمولا برای زیبایی و تزیین طاقچه ها از انواع گچ بری و آیینه کاری استفاده شده است. بیشتر موارد استفاده از آنها نیز برای قرارگیری وسایل تزیینی و یا حتی چراغ و لامپ به حساب می آید. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که طاقچه های بلندی که برای دسترسی بزرگسالان بوده را نیز “رف” می نامند. جالب است بدانید که در نواحی شمال ایران، معمولا از طاقچه هایی از جنس چوب استفاده می شود.
در گذشته ها بیشتر در خانه اعیان و اشراف از طاقچه استفاده می شد، اما رفته رفته این المان دکوراسیون خانه سنتی جز رسم و رسوم قرار گرفت و دیگر خانه ایرانی بدون طاقچه، بی معنی بود. بعد از وارد شدن طاقچه به خانه عموم مردم، در ابتدا آن را در فضای پذیرایی قرار می دادند، اما بعد از گذشت مدتی این المان کارآمد و دوست داشتنی در هر اتاقی جای پیدا کرد و با پارچه های سه گوش، کناره های ترمه و سرمه دوزی پوشش داده شد.
اندازه های متفاوتی از طاقچه در دکوراسیون منزل های قدیمی وجود داشت؛ از شلف دیواری خیلی کوچکی که شاید تنها یک گوشه دیوار را اشغال می کرد گرفته تا طاقچه های بزرگی که سرتاسر آن را پوشش می داد.
با گذشت زمان و شکل گیری تغییر و تحولاتی در ساخت و ساز و معماری ساختمان ها، کاربرد طاقچه به عنوان عنصر ثابت بر روی دیوارها کاهش یافت، اما کم کم در شمایل جدیدی با نام شلف، شروع به خودنمایی کرد. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که شاید نمود اولین نشانه های بازگشت طاقچه یا همان شلف در دیواری امروزی، فضای روی شومینه ها باشد.
مسئله ای که در مورد شلف های امروزی وجود دارد عدم وجود محدودیت در فضای نگهداری آنهاست. شما می توانید از لابی و پذیرایی گرفته تا حمام و سرویس بهداشتی از شلف دیواری استفاده نمایید.
شلف ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. شلف ثابت سطحی است که در زمان ساخت و ساز با کمک وسایل مربوطه ساخته می شود و در انتها نیز با مصالحی مثل گچ، سنگ و چوب پوشش می یابد.
شلف متحرک نیز سطحی است که معمولا شکل دکوراتیوی داشته و علاوه بر کاربردی که دارند به زیبایی دیوار نیز کمک می کنند. این نوع شلف ها از جنس های متفاوتی مثل گچ، پلی استر، چوب، فلز و یا به شکل ترکیبی ساخته می شوند.
منبع:استودیوحجم
مبلمان
همانطور که به همراه نداشتن یک روز گوشی، برای خیلی از ما آدمها کار سختی است، تصور خانه های امروزی هم، بدون داشتن مبلمان سخت به نظر میرسد.خانه هایمان در عصر جدید نسبت به خانه های پدری، دچار تحولات اساسی شده است، بطوری که شاید نسل یک دهه قبل تر، نتوانند خانه بدون مبلمان را به خاطر بیاورند.
امروزه همه مردم در هر سطح از وضع اقتصادی و با هر درآمدی که باشند، سعی می کند که حتماً در منازل خود از مبلمان استفاده کنند. قشر ضعیف تر خرید با قیمت پایین تر و قشر مرفه با قیمت بالاتر. به هر حال یکی از نیازهای جامعه امروزی تهیه مبلمان برای منازل است. پس چه بهتر که با توجه به هزینه ای که در نظر گرفته شده بهترین انتخاب را داشته باشیم. ادامه مطلب ...
آینه، وسیلهای است که به علت صافی و بازتاب بالا، بر رویهٔ خود، تصویراجسامرا نشان میدهد. آینه را آیینه و آئینه هم نوشتهاند.
شخص به این علت میتواند خود را در آینه ببینند که آینه نوری را که بر آن میتابد بازمیگرداند. چیزهایی از قبیل فرش و دیوارهای رنگشده بیشتر نوری را که بر آنها میتابد منعکس میکنند؛ ولی نوری که باز میتابانند، پراکنده میشود. اما آینهها نور را بدون آنکه پراکنده کنند منعکس میکنند. برای جلوگیری از پراکندگی نور، سطح آینه باید بسیار صاف باشد.
آینه، وسیلهای است که به علت صافی و بازتاب بالا، بر رویهٔ خود،تصویر اجسام را نشان میدهد. آینه را آیینه و آئینه هم نوشتهاند.
شخص به این علت میتواند خود را در آینه ببینند که آینه نوری را که بر آن میتابد بازمیگرداند. چیزهایی از قبیل فرش و دیوارهای رنگشده بیشتر نوری را که بر آنها میتابدمنعکس میکنند؛ ولی نوری که باز میتابانند، پراکنده میشود. اما آینهها نور را بدون آنکه پراکنده کنند منعکس میکنند. برای جلوگیری از پراکندگی نور، سطح آینه باید بسیار صاف باشد
شیشه به همان صورت که هست یک آینه خوب تشکیل نمیدهد. نور، به جای آنکه از آن منعکس شود، از آن میگذرد. برای آن که شیشه آیینه شود پشت آن باید با چیزی پوشیده شود تا نور از آن عبور نکند. بسیاری از آینهها با جیوه پوشیده شدهاند؛ ولی اکنون نقره بیشتر به کار میرود. بعضی از آینهها برآمده ـ محدب ـ و بعضی فرورفته یا ـ معقر ـ هستند. این آیینهها ممکن است چیزها را بزرگتر یا کوچکتر از آنکه هستند بنمایانند. ممکن است آنها را درازتر و باریکتر یا کوتاهتر و ضخیمتر نشان دهند. این آیینهها ممکن است اشیاء را وارونه هم نشان دهند. اینها همه بستگی دارد به برآمدگی یا فرورفتگی هرآینه و ساختار اولیهٔ آن.
از آینههای معروف جهان میتوان به آیینهای که در تلسکوپ رصدخانه مانت پالومار کالیفرنیا کار گذاشته شده اشاره کرد. این آینه، آینهمحدب برآمده بزرگی است که طول آن ۵ متر است
آینهها رُویه یا سطحهای گوناگونی دارند. آینههای تخت معمولترین نوع آینهها هستند. آینههای کروی از دیگر گونهٔ آینهها هستند که پرتوهای نور بازتابیده از رویهٔ آنها در نقطهای به نام نقطه کانونی آینه به هم میرسند. بسته به دوری جسم تا آینه و نوع آینه، فاصلهنقطه کانونی آینه از آن متفاوت است. واحد شمارش آینه، جام میباشد.
کهنترین نشانههای آینه مربوط به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد است که در نواحیآناتولی (در ترکیه امروزی) یافت شدهاست. پس از آن در ۴۰۰۰ پ.م. میتوان تمدنهای میانرودان را نام برد. درمصرباستان کهنترین نشانه از آینه به حدود ۳۰۰۰ پ.م. بازمیگردد. نمونهای دیگر از وجود آینه به حدود ۳۰۰۰ سال پیش در ایران میرسد که در زمان هخامنشیان بودهاست، آنها با صیقل دادنسنگهاوفلزات آنها را به آینههایی شفاف تبدیل می کردند که آثار آن در تالار آینهٔ تخت جمشیدباقی ماندهاست. آینههای صیقل شده در آمریکای جنوبی ومرکزی به ۲۰۰۰ پیش از میلاد بازمیگردد. در چینآینههای برنجی به ۲۰۰۰ پیش از میلاد بازمیگردد. آینههای روکش شده از فلز در صیدای لبان در سدهٔ یکم پس از میلاد یافت شدهاست. آینههای شیشهای با روکشی از ورقهٔ طلا در نوشتههای پالینی مهتردر کتاب تاریخ ظبیعی پلینی در سال ۷۷ پس از میلاد نوشته شدهاست.
در زمانهای قدیم آیینه را از فلز صیقلی میساختند. کلئوپاترا ملکه زیبای مصر، هرگز خود را در آینهای نظیر آنچه اکنون ما داریم، ندید.
برخی از بهترین آینههای شیشهای قدیم در ونیز ساخته شده بود؛ ولی این آیینهها اغلب کمی موجدار بود. تا پیش از اختراع شیشه لوحهای، توانستند آینه شیشهای خوب بسازند.
اولین آینههای شیشهای لوحهای بسیار گران بود. یکی از بانوان دربار فرانسه یکبار تمامی یک دهکده خود را با یک آینه معامله کرد و از این معامله خود خشنود هم بود. لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه در آن زمان،سراسری باشکوهی از آینه داشت که در کاخ ورسای ساخته شده بود.]
در سدهٔ ۱۲ میلادی شیشه در فرآوری آینه، به شکل گسترده به کار گرفته شد و نخستین آینههای شیشهای که با ورقههایی پوشیده از سرب به بازار عرضه میشدند به وجود آمدند. زمانی بعد ماهیت سمی بودن سرب آشکار گردید و به همین دلیل استفاده از مخلوط جیوه و قلع به جای سرب آغاز شد. این تغییر و دگرشها باعث شدند که ونیزکه در آن زمان محل تولید اینگونه آینهها بود به یک قطب اقتصادی تبدیل شود. با وجود این، اختراع و فراوری آینه را نباید جزو نیازهای نخست و تنها در حد یک ابزار شخصی پنداشت، امروزه کاربردهای دانشی آینهها بسیار بیشتر از کاربردهای نخستین و نمایی آنها هستن.
داشنمندان از مدتها پیش ویژگیهای آینههای تخت و کوژ و کاو (محدب و مقعر) را میشناختند و حتی با بهره از آنها برای متمرکز کردن نور آفتاب وسایلی را برای به آتش کشیدن اجسام اختراع کرده بودند. حتی در این مورد افسانه ای وجود دارد که میگویند ارشمیدس دانشمند نامدار سدهٔ سوم پیش از میلاد به وسیلهٔ شبکهای از اینگونه آینهها، کشتیهای بادبانی مهاجمان رومی را به آتش میکشیدهاست، تا اینکه فرمانروای روم سرانجام در شب موفق به تسخیر شهر سیراکوز میگردد. آینهٔ برآمده یک آینهٔ قدیمی است.
آینهها بر پایهٔ جنس به گونههای زیر بخش میشوند:
بیشتر آینهها با افزودن روکش بازتابنده به یک صفحه مناسب (معمولاً شیشه) ساخته میشوند. در بیشتر آینهها این صفحه به دلیل آسانی ساخت، شفافیت، سختی، و توانایی داشتن رویهٔ صاف، شیشه است. روکش بازتابنده معمولاً به پشت آینه افزوده میشود تا از فرسایش و آسیبهای ناگهانی در پناه بماند.
این لایه شکل داده میشود، صیقل داده میشود و پاک میشود تا سپس روکش شود. آینههای شیشهای بیشتر با نقره یا آلومنیوم به همراه مجموعهای از دیگر روکشها، روکش میشوند.
کلرید قلع (II) نخست افزوده میشود، چراکه نقره نمیتواند بهشیشه بچسبد. فعالسازها باعث سختی قلع نقره میشوند. مسبرای ماندگاری و دیرپایی افزوده میشود. رنگ (بیشتر موارد سبز) در پشت آینه از خراشها و آسیبهای ناگهانی جلوگیری میکند.
در برخی کاربردها، به ویژه آنها که هزینه اهمیت دارد یا به دیرپایی بسیار نیازمندند، آینهها از یک مادهٔ توپر مانند فلز صیقلزده، ساخته میشوند.
برای کاربردهای فنی مانند آینههای لیزری، روکش بازتابنده بیشتر به روش نشست مکنده به روی رویهٔ بیرونی لایه روکش میشود. این کار از بازتاب دوباره و از جذب نور در آینه جلوگیری میکند. آینههای فنی ارزانتر، از روکش نقره، آلومنیوم یا طلا بهره میبرند (طلا بیشتر برای آینههای فروسرخ) و بازتابهای ۹۰–۹۵٪ را تا هنگامی که نو هستند، بدست میآورند. یک روکش محافظ ممکن است برای جلوگیری از اکسید شدن لایهٔ بازتابنده افزوده شود. کاربردهایی که به بازتاب بیشتر یا ماندگاری بیشتر نیازمندند، از روکش ترابرقی بهره میبرند، که میتواندبازتابهایی به اندازهٔ ۹۹٫۹۹۹٪ را در یک بازهٔ کوچک از طولموجها بدست آورد.
در انتخاب مبلمان اتاق خواب باید به این نکته توجه داشته باشیم که دکوراسیون داخلی اتاق خواب با وسایلی که مهمترین آن تخت خواب می باشد چگونه شده و همه این موارد فضای داخلی اتاق را شکل می دهد. از این رو می بایست به طور دقیق نسبت به انتخاب وسایل اتاق خواب اقدام نمود تا وسایل انتخابی با بخش های تناسب داشته باشد. از این رو مواردی را باید در انتخابتان لحاظ نمایید تا نتیجه نهایی به بهترین شکل ممکن باشد.
انتخاب تختخواب از مهمترین بخش ها در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب می باشد و مراحلی برای انتخاب وجود دارد که به طور ساده مرور می کنیم. اولین مرحله این می باشد که فضای اتاق خواب را بررسی کنید.